Min MEADE ETX 105 er/var gået i stykker på horisontal driv.

Efter nok en ca. i nogle år ikke at have været aktiveret, bestemte jeg mig til at nu må jeg i gang og have glæde af denne herlige kikkert, som tænkt sådan gjort…

Nå jeg bliver jo nok nød til at gå igennem både træning og alignment og hvad der ellers skulle friskes op inklusiv min egen hukommelse om hvordan var det nu den virkede, jeg har i sin tid fået installeret noget software så kikkertens computer (Håndbetjeningen) ved opstart spørger efter en GPS og hvis den er der læser den så tid og sted, nå det var den første ups, ifølge denne gamle Garmin GPS var jeg nu var i 2094 i november (Juli 2018), så den dur ikke mere… men det blev meget værre :-(

Men jeg har også en super god Garmin GPSmap 60csx, som ifølge manualen også har udgang og indgang for NMEA GPSdata, selvfølgelig passede det gamle GPS til kikkert kabel ikke, men jeg fandt et på netter med alle fire ledninger ført ud til den ringe pris af 300,00 DKR inkluGot it!siv porto… (men ville det virke ?) fandt et 25 polet rs232 hunstik støbt i plastic rettede benne ud og varmede med min loddekolbe og trak et par stik ud… passer perfekt over hanstikkene i GPS’en så jeg lavede et kabel…

GPS data 1         GPS data 2

Og det virker, min MEADE ETX 105 håndsæt #497 henter igen GPS data ved opstart, med eksakt dato - tid - sted.

 

Efter at have indtastet de rigtige data for tid og sted startede min MEADE ETX 105 sin stjerne alignment procedure, det gik fint nogle gange og jeg begyndte også at huske hvordan det nu var jeg skulle gøre men min MEADE ETX 105 ;-)    og så kom katastrofen, pludselig ville min MEADE ETX 105 kun køre optikken op, den kørte til lidt over lodret ingen sidevers bevægelse.

Ved forsøg med manual styring kunne jeg konstaterer at den vertikale bevægelse virkede men ikke den horisontale.

 

ETX 01

Først troede jeg at det bare var det frit svævende stik der var gået løst, men det viste sig at det var en forbindelse mellem gearkassen og snekken der var knækket og havde skubbet stikket af… nu var gode dyr rådne hmmm… eller er gode råd dyre ;-)

Jeg måtte en tur ind i skabet og finde min ’Georg gearløse hat…’ som sagde.: det kan vel klares med et par clips lidt Araldite og en del fingerfærdighed - - det sidste udsagn om fingerfærdighed var ikke overdrevet… ;-)

ETX 03

 

Her et billede af den knækkede forbindelse mellem gearkasse og snekke, en mulig årsag kan være at den sorte ring der sider omkring den hvide aksel/forbindelse gik lidt stramt, og manglede smørelse… jeg har med strimler af fint sandpapir slebet akslen mellem tandhjulet og ganske lidt, men så den sorte ring nu løber let når tandhjulet kører, og smurt med vandfrit fedt.

ETX parts

Gearkassen og snekke taget ud, den sorte plastik ring på den hvide aksel på enden af snekken, burdet hænge sammen med gearkassen :-(

 Her er det så at min ’Georg gearløse hat’ kom med ideen om at det kunne et par clips da klarer, så jeg borede to huller i Gearkasse delen og to eksakt tilpassede huller i snekke delen, og som vist på foto her under, stikker jeg to clips igennem (for illustrationens skyld kan man stadigvæk se at det er clips)

ETX 05

og på billedet herunder ses at de to parter, er skubbet sammen og det kan ses at de to clips fortsætter ind i snekke parten, (for illustrationens skyld er parterne ikke skubbet helt sammen)

ETX 07

Som det også kan ses er den ene af de tre monterings øjne også knækket.

ETX 08b

På billedet her over, ses hvordan jeg bøjer clipsen til bage og laver en lille vinkel som skal sættes fast i snekkedelen, i et lille hul, for at optage evt. træk.

ETX 08c

Det hele klistres til med araldite, (jeg brugte en tændstik som spartel ;-) ) for at holde det hele på plads, medens araldite’en hærder satte jeg som vist en bøjle på til at holde den lille tap nede i hullet.

ETX 09

Så var der også et problem med dette øje… der sammen med to andre fæstnings øjne skal holde gearkassen på plads. Det viste sig at skaden var større end det umidelbart ses her, på næste billede ses hvorfor jeg måtte ofre en klips mere på projektet ;-)

ETX 10

Igen blev der boret to hulle og en clips blev tilpasset.

 

ETX 13

Her ses det færdige resultat.

Min MEADE ETX 105 blev herefter genforenet med gear og snekke, og jeg lavede en test med låsepalen slået fra og med en ekstern strømforsyning som jeg satte til den ledning der går fra styreprintkortet (altså kun med forbindelse til motoren ikke til styre elektronikken) den eksterne strømforsyning jeg brugte kan reguleres fra 0 – 5 Volt, jeg startede med 0 volt og skruede op, og ved omkring 1,5 / 2,0 Volt kørte gerkasse og snekke som nævnt i frigear… som det ses på videoen.

Så satte jeg bundpladen på, og var klar til den rigtige test, jeg valgte at lave denne test i fuldt dagslys, ude på mit veranda bord… jeg er jo klar over at efter skillende ad og samlende igen, skulle jeg igennem alle line op procedurer for at kunne forvente en rimelig pression af ’Go To’ funktionen… men først var jeg jo interesseret i om jeg havde en MEADE ETX 105 der kunne bevæge sig både horionsalt og vertikalt, med noget der lignede ’Go To’ funktionalitet, jeg brugte min iPad og en astronomi APP’en SkyView til at finde den tilnærmelses vise position af de to guid stjerner min MEADE ETX 105 havde valgt, og det viste sig at min MEADE ETX 105 og iPad med var meget enige om retning og højde, jeg prøvede med et par andre stjerner i andre retninger med samme resultat, og sluttede af med Venus, det så også rigtigt ud… dette kan vel kaldes en blind test da jeg jo ikke kunne se de valgte himmellegemer.

Men fra at have en MEADE ETX 105 der kun kunne flytte optikken i vertikalt plan hvilket var ikke brugbart… har jeg nu en MEADE ETX 105 der bevæge sig både horionsalt og vertikalt, om min Georg gearløse reparation er holdbar, vil kun tiden vise…

Men nu skal jeg have præcisionen tilbage i min MEADE ETX 105, så må jeg se om min investering i tre clips og lidt Araldite var rigtig ;-)

Attachments:
Download this file (IMG_ETX.MOV)IMG_ETX.MOV[ETX test i frigear]70005 kB
Gå til toppen