Dobbelt Zepp + JC-4S antennekobler.

Jeg har nu i længre tid kørt med en Dobbelt Zepp antenne, med 450ohm nedføring, som det ses på målingerne her under, har jeg gjort mig umage ;-) med ikke at ramme et godt SWR på nogle af de frekvenser jeg ønsker at bruge denne antenne på, og det er 80 - 60 - 40 - 30 meter (fra 20 til 6 meter bruger jeg en 2 elm SteppIR) - tidligere brugte jeg en SG-230 antenne kobler 200W med fine resultater, men da jeg har erhvervet mig et 1KW PA trin ville jeg da gerne også kunne bruge dette på min Dobbelt Zepp antenne ;-)     jeg har nu anskaffet mig en JC-4s 1KW antenne kobler, efter nu at have brugt min JC-4s siden juni 2019 (i skrivende stund er vi lige startet på december) og mit første indtryk var meget positivt ;-) og det har ikke ændret sig, tværdig mod.

SG 230 2x17 01Ideen til at prøve en ikke afstemt antenne kom da jeg fik en SG-230 i julegave af min XYL... hvor har hun dog fået den ide fra ;-) denne antennekobler er nu Juni 2019 blevet udskiftet med en JC-4s antennekobler, som nu sider ude på muren opp under tagskæget... og den fungere rigtigt godt -  antennen er den samme som jeg fik ide til da jeg googlede ;-) hvilke antennetyper der kunne bruges til sådanne en "antenna coupler", jeg faldt over en tabel der beskrev hvilke længder tråd jeg bør vælge, udfra den plads jeg havde til rådighed, tabellen kommer her under.

WireLengths

Målene er i feet og ideen er så at jeg finder ud af hvor meget plads jeg har til min antenne, jeg har ved at zigzag lidt gennem min have, valgt 58 feet = 17,68 meter x 2, jeg har så ført min 450 ohm's feeder som nu er ca. 10.5 meter, ned til min JC-4s via en 1/1 450 ohm's balund og så coax ind til radioerne, på denne coax er i begge ender monteret to kærner (kærner som vi i klubben har fundet ganske velegnet) med hver 7 vindinger RG-400.

Ja! min oplevelse er positiv, jeg syntes jeg har et lavt støjniveau (på f.eks. 80M uden nogen forforstærkning  har jeg S 1 - 1.5)og rimelige signaler (mange SSB signaler viser S9 og nogle S9+, og nogle kan jeg knapt høre ;-) men det er vel normalt), taget i betragtning at antennen starter i 10 meter og går zig-zag gennem haven, over fire ophængnings punkter, for at ende i ca. 3 meters højde i begge ender, og min JC-4s ja den tuner bare ;-) den tuner fra 160 meter til 10 meter, selv om jeg ikke forventer mig meget på 160 meter, for lille have og for lidt tråd ;-) men ellers ser det godt ud på 80 - 60 - 40 - 30 meter, men antennen bliver nu engang ikke bedre end antennen er. Resten overlader jeg til min 2 elm Stepp IR.

Nogle SWR målinger udført med min N2PK VNA.

 

JC 4s 1.825

 Transceiver Frekvens - 1.825 MHz

 

JC 4s 1.850

 Transceiver Frekvens - 1.850 MHz

 

JC 4s 1.875

  Transceiver Frekvens - 1.875 MHz

 

JC 4s 1.900

  Transceiver Frekvens - 1.900 MHz

 

JC 4s 1.925

  Transceiver Frekvens - 1.925 MHz

 

JC 4s 1.950

  Transceiver Frekvens - 1.950 MHz

 

JC 4s 1.975

  Transceiver Frekvens - 1.975 MHz

 

JC 4s 1.995

  Transceiver Frekvens - 1.995 MHz

 

JC 4s 3.550

  Transceiver Frekvens - 3.550 MHz

 

JC 4s 3.600

  Transceiver Frekvens - 3.600 MHz

 

JC 4s 3.700

  Transceiver Frekvens - 3.700 MHz

 

JC 4s 3.750

 Transceiver Frekvens - 3.750 MHz

 

JC 4s 3.785

  Transceiver Frekvens - 3.785 MHz

 

JC 4s 5.275

  Transceiver Frekvens - 5.275 MHz

 

JC 4s 5.325

  Transceiver Frekvens - 5.325 MHz

 

JC 4s 5.375

  Transceiver Frekvens - 5.375 MHz

 

JC 4s 5.403.5

 Transceiver Frekvens - 5.425 MHz

 

 

JC 4s 7.025

 Transceiver Frekvens - 7.025 MHz

 

JC 4s 7.050

 Transceiver Frekvens - 7.050 MHz

JC 4s 7.075

 Transceiver Frekvens - 7.075 MHz

 

JC 4s 7.100

Transceiver Frekvens - 7.100 MHz

 

 JC 4s 7.125

 Transceiver Frekvens - 7.125 MHz

 

 JC 4s 7.140

 Transceiver Frekvens - 7.140 MHz

 

JC 4s 7.150

  Transceiver Frekvens - 7.150 MHz

JC 4s 7.175

  Transceiver Frekvens - 7.175 MHz

 

JC 4s 7.198

 Transceiver Frekvens - 7.198 MHz

JC 4s 10.105

 Transceiver Frekvens - 10.105 MHz 

JC 4s 10.125

 Transceiver Frekvens - 10.125 MHz

 

JC 4s 10.145

 Transceiver Frekvens - 10.145 MHz 

Men ingen antenne eller anden tilpasning kan jo ændre det faktum at vi befinder os et sted omkring solplet minimum, med de der af ringe udbreddelses forhold, en del af den ringe SSB aktivitet kunne jo så også skyldes den store aktivitet der ses på FT8, man kan jo nu en gang ikke være begge steder samtidig.

 

 

 

Vy 73 de OZ5RZ

 

Gå til toppen